Wat zijn 'logs'?

''We hebben de logs gecontroleerd en...'' is een zin die je waarschijnlijk vaak hoort zeggen door het supportteam. Maar elke keer als je het woord 'logs' hoort, heb je geen idee wat er wordt bedoeld. We leggen het je uit!

Synoniemen voor het woord logs: gegevensgeschiedenis, gegevensrecords, databank, data-archief.

Een log is data waarmee je kunt controleren wat er is gebeurd met de beschikbaarheid, prijzen en restricties voor een kamer en/of tarieftype. Je kunt bijvoorbeeld controleren wie een tarief heeft gewijzigd of waarom je een overboeking hebt gekregen.

 

Er zijn drie soorten wijzigingen in de logs die je in het overzicht kunt vinden:

Soort wijziging Uitleg Bron
Wijziging vanuit de PMS Wanneer een update wordt gemaakt in het PMS of CRS, verzonden vanuit het PMS of CRS. Een lange cijfer- en/of lettercode
Wijziging direct in de channel manager Wanneer een specifieke gebruiker handmatig wijzigingen in het Extranet maakt (beschikbaarheid, prijzen, restricties). EXT + gebruiker
Wijzigingen vanuit een boekingssite Wanneer een reservering wordt gemaakt, resulteert dit in een verandering van de beschikbare kamers.. Naam van de boekingssite

 

In de logs, kun je zien...

  1. De laatste wijzigingen in je inventaris (prijzen, beschikbaarheid en restricties).
  2. Of de berichten/wijzigingen met succes naar de OTA's worden verzonden.

 

Gerelateerde artikelen: